КАЖИ МИ И ЩЕ ЗАБРАВЯ. ПОКАЖИ МИ И ЩЕ ЗАПОМНЯ. НАПРАВИ МЕ АКТИВЕН УЧАСТНИК И ЩЕ РАЗБЕРА. ИЗТОЧНА ПОГОВОРКА

МОЕТО АРТ-ХОБИ



И ОЩЕ ЕДИН МОДЕЛ НА МНОГОЦЕЛЕВИЯ КОРАБ „ВАРНА” 

(SISTER SHIP „БУРГАС”)

В рубриката „Корабомоделизъм” на раздела „Морски колекции” ви представихме последователно три модела на моторния кораб „София”.
Сега ви представяме трети модел и на многоцелевия кораб „Варна” (sister ship „Бургас”). 

Той бе изложен на откритата на 9 март т.г. в Grand Mall – Варна, мащабна атракция, наречена Grand Aqua City (10 март 2012 г. В Grand Mall – Варна, откриха Grand Aqua City). С изложената колекция от корабни модели колегите от РИМ ни напомниха за произведените във Варненската корабостроителница (КЗ „Георги Димитров”) плавателни съдове през периода 1946 - 1989 г. 

Само че с избора на модела на „Варна” (IMO: 8518065), организаторите са допуснали една съществена грешка. Многоцелевия кораб „Варна” (sister ship „Бургас”) не е построен във Варненската корабостроителница. Той, заедно с близнака си „Бургас” (IMO: 8518077), са построени в испанската корабостроителница JULIANA GIJONESA под наблюдението на Българския корабен регистър. Затова не е верен и надписът на табелката на модела, че това е 9000-тонен многоцелеви кораб, построен във Варненската корабостроителница през 1988 г. (в действителност „Варна” и „Бургас” са с дедуейт от по 8875 t).

„Варна” и „Бургас” са приети в състава на Параходство „Български морски флот” преди 25 години (през 1987 г.). Сега и двата кораба са продадени на друг корабособственик, като продължават да плават под български флаг и под имената „Варна 5” и „Бургас 3”.

Вероятно и този модел е изработен в моделното ателие на Варненската корабостроителница, където са изработени и останалите модели, представени на изложбата като собственост на Регионалния исторически музей – Варна. Любопитно е да узнаем къде сега са и моделите на двата кораба, които са връчени от завода-производител на корабособственика...ОР+

Снимка МОРСКИ ВЕСТНИК





Santa Maria - първи самостоятелен модел
Здравейте,
докато довършвах първия си дървен модел - Кръстителя на ДеАгостини (който отиде подарък за един колега Иван на 50 год.), исках да си направя един и за мен, отчитайки всички допуснати грешки и понатрупания опит, и колумбовата Санта Мария. В крайна сметка реших да скоча направо в дълбокото и да започна със СМ. Спрях се на този модел по няколко причини:
1. Харесва ми като визия
2. Единствената ми дъщеря се казва Мария
3. СМ е един от най-известните кораби в историята и следователно ще има много теми по форумите, от които да чета и гледам как се прави
Последното за съжаление се оказа невярно - не намерих нито една тема за скрачбилд по българските форуми (има само за китови модели или правени по чертежи от китове) и почти се бях отказал. След няколко окуражителни разговора с колегата funlive обаче реших все пак да пробвам. Пускам темата с надеждата, че напредналите моделисти от форума ще помагат активно с критики и съвети

И така: Санта Мария по чертежите на Адаметц, мащаб 1:50.
Дотук са изрязани ребрата (шперплат 6мм), топтимбърсите (круша) и са залепени:

Кил (орех):

Направен е килсона и са залепени ребрата и стрингерите:







Дотук всичко е лепено с Moment Epoxy Repair и полиуретаново лепило Bison D4.

Следва да се направи главната палуба, но тук за мен възниква сложния въпрос - от какво и как? Летвите трябва да са с дебелина 2мм, мога да ги направя от орех (имам тъмен и доста светъл), липа, круша българска и паркет (розова круша), череша, или от летвичките за черновата обшивка на Кръстителя (идеята е на funlive )? Смятам да имитирам снадките с черна хартия залепена по страничните повърхности ?

Ще бъда благодарен на всички колеги за мнения, съвети и най-вече критики...ОР+
__________________
Георги Ганчев
0888904591