КАЖИ МИ И ЩЕ ЗАБРАВЯ. ПОКАЖИ МИ И ЩЕ ЗАПОМНЯ. НАПРАВИ МЕ АКТИВЕН УЧАСТНИК И ЩЕ РАЗБЕРА. ИЗТОЧНА ПОГОВОРКА

УЧЕБНА ДВУМАЧТОВА ШХУНА "ВЕСЛЕЦ"


Шхуната е построена в основаната в края на 1941 г. в Кавала корабостроителница на Тодор Желябов.

Корабът е заложен на стапел в края на октомври 1942 г. В края на 1943 г. ветроходът е прехвърлен в Черно море.

"Веслец" е двумачтова шхуна с четири ветрила и обща ветрилна площ около 240 кв.м.

Данни:

  • водоизместване - 200 т, 111,2 БРТ и 66,3 НРТ 
  • дължина - 24,7 м 
  • широчина - 6,35 м 
  • газене - 3,0 м. 
  • скорост - 6-7 възла 
Главните части на корпуса му - килът, форщевенът, ахтерщевенът, са изработени от дъб, а ребрата, обшивката и палубата - от тасоски бор

Подводната част на корпуса при постройката е обшита с поцинкована ламарина. Има дизелов двутактов датски двигател ("Вьолунд") с мощност 90 к. с. С двигателя корабът развива скорост от 7 възла. Под ветрила достига като товарна шхуна скорост от около 6-7 възла. 

От 1951 до 1958 г. е учебен кораб на Военноморското училище.

През 1959 г. е предаден също за учебен кораб на Организацията за военнотехническа подготовка на населението.

От 1949 - 1960 г. неговият двигател е сменен с дизелов 3Д6 с мощност 150 к. с. - скорост 8 възла, а от 1960 - 1972 г. с дизелов двигател Skoda с мощност 240 к. с. - скорост 9,5 възла. 

Екипаж - 5 души постоянен и до 40 души практиканти.

Бракуван е през 1973 г. и продаден на Автокомбинат - Варна, който го превръща в бар на брега на Варненското езеро, където след 1989 г. изгаря до основи след пожар...ОР+